Roads of Romania

Avem șosele proaste. Execrabile, chiar. Avem autostrăzi puține și obosite… Mai ușor mi-ar fi să scriu ce n-avem. N-avem autostrăzi, n-avem șosele de centură, n-avem aia, n-avem ailaltă. Dar nimic din toate acestea nu e nou. Eu, însă, mă minunez de fiecare dată când sunt on the move, iar în ultimele câteva luni am fost destul de des on the move, ba la Sibiu, ba la Hunedoara, la Deva, la Constanța, la Sinaia, la Timișoara…

Uite, de exemplu, mă minunez cum poate Consiliul Județean Timiș să recepționeze după o întârziere de luni bune un drum județean, cel dintre Timișoara și comuna Alioș (cunoscut nouă ca DJ 691 Timișoara – Lipova), deși există o porțiune de aproximativ 1 km, chiar la ieșirea din Dumbrăvița, care arată ca după bombardament, deşi marcajele s-au șters deja, chiar dacă nu au nici măcar un an vechime – mai plouă de trei ori, mai frânează brusc niște TIR-uri și la revedere marcaj. Sunt multe, multe lucruri greșite la acest drum, care ne-a costat 11 milioane de Euro.

Mă minunez de nesimțirea autorităților județene din Arad, care nu simt nevoia să asfalteze cei 20 de km de drum de la Alioș la Lipova, pentru că, nu-i așa, drumul Timișoara – Lipova poate fi o prioritate doar pentru timișeni, nu și pentru arădeni. Asta e corect, în esență, dar cetățenii din Neudorf, Zăbrani, Chesinț, Șiștarovăț și toate satele bănățene ajunse în județul Arad că așa a vrut Ceaușescu în 1968, ăștia ce au greșit, de trebuie să-și rupă mașinile pe jalnicele drumuri județene arădene?

Mergem mai departe. Mă mir de indolența crasă și de durată a Ministerului Transporturilor, care nici măcar nu vorbește despre, darmite să construiască șosele ocolitoare pentru încercatele orașe ardelenești Simeria, Orăștie și Sebeș. Dacă la Deva centura există, chit că e cam centrală ea, calvarul de pe DN 7 la care sunt supuși cetățenii din Simeria, Orăștie și Sebeș depășește imaginabilul. E jale, tată, la Sebeș, jale mare, că până nu demult trecea TIR-ul turcesc prin fața catedralei nemțești… da ce contează. Un orășel de 30.000 de locuitori se traversează într-o oră. Noroc cu criza, ca o paranteză, acum durează doar 45 de minute.

De ce se întâmplă la Sibiu nu mă mai minunez, că știu pe dinafară scandalul centurii Sibiului. Dar măcar acum s-au reluat lucrările. Poate or fi gata în 2010.

Roads of Romania, ziceam… Ce roads, domle, că unele porțiuni din DN 7, între Râmnicu Vâlcea și Pitești, pare-se că au luat-o la vale. Mira-m-aș să prindă primăvara viitoare…

A 1? Păi, pe A 1 sunt vaci pe margine, rar ce-i drept, dar eu am văzut. Și oameni sunt, care umblă pe marginea autostrăzii, sar gardul și umblă creanga pe acolo. Ah, și mai există și celebrul km 36. Podul peste Argeș. L-au reparat în 2007. Acum îl repară iarăși.

Nu-i nimic, nene, m-am săturat de DN 7. Mâine o iau prin Oltenia, pe la Slatina și Craiova și Turnu Severin. Ei aș… da cine crede că între Craiova și Severin s-au terminat lucrările la DN 6? Nici vorbă, unele poduri și pasaje erau în construcție sau reconstrucție și în 2006-2007, sunt și acum. Între Turnu Severin și Orșova nu de mult au început lucrările. Semafoare, opriri, muncitori. Noroc cu Dunărea și cu sârbii. De departe, la ei șoseaua pare în stare excelentă. Așa o și fi? Habar n-am.

Știu însă că de la Caransebeș la Lugoj e aceeași poveste. Grecii, francezii şi care se mai nimeresc prin zonă modernizează drumul. Au început în 2006. Nu-s gata. De la Lugoj habar n-am pe unde să o iau. Ar fi varianta clasică prin Recaș. Dar zice-se că spaniolii lucrează acum în forță și au montat vreo 10 semafoare. Ar mai fi și varianta prin Buziaș, dar acum toate TIR-urile circulă pe acolo, că le-au deviat.

Roads of Romania, never ending story